یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر جدید ژاپن برای حل مناقشات موجود میان دو کشور و رفع بی اعتمادی، وارد چین شد.

به نوشته روزنامه ال موندو،هدف از این سفر شینزو آبه حل مناقشات موجود میان ژاپن با چین وکره جنوبی اعلام شد است.آبه در واقع قصد دارد بی اعتمادی موجودی که بر اثر  اقدامات ملی گرایانه جونیشیرو کوایزومی نخست وزیر سابق، میان ژاپن و این کشورها ایجاد شده‌است را مرتفع کند.
 
این تحلیل در حالی درباره سفر شینزو آبه ارائه می‌شود که او خود مواضع ملی گرایانه تری نسبت به کوایزومی دارد و معتقد است ژاپن باید نقش مهمتری در جهان به عهده بگیرد.با این حال شینزو آبه همانگونه که در اولین سخنان خود که در زمان انتخاب به نخست وزیری ایراد کرد ،گفتگو با چین وکره جنوبی را در اولویت سیاست خارجه خود قرار داده است.

این کشور‌ها پس از آنکه کوایزومی نخست وزیر ژاپن به دیدار‌هایش از معبد یاسوکنی(جایی که تعدادی از قربانیان ژاپنی جنگ جهانی دوم دفن هستند) ادامه داد هر نوع گفت و گو با وی را بعید دانستند.

زیرا معبد یاسوکنی برای چینی‌ها و کره‌ای‌ها یاد آور دوران استعمارگری ژاپن است،عصری که در آن ژاپنی‌ها کره وبخش‌های شرقی وشمال شرقی چین را به امپراطوری خود منظم کرده بودند.در آن عصر ژاپنی‌ها فجایع خونینی را در کره و چین و به ویژه شهر نانکن مرتکب شدند.

اگر چه چینی‌ها اعلام کرده‌اند که حاضرند با گفت و گو این معضل سیاسی(دیدار نخست وزیر ژاپن از مبعد یاسوکنی) را حل کنند،شینزو آبه در مقابل سیاستی ابهام آمیز را در پیش گرفته و مشخص نکرده است از معبد یاسوکنی بازدید خواهد کرد یا خیر.

شینزو آبه اولین رییس دولت ژاپن پس از جنگ جهانی دوم است که چین را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود تعیین کرده‌است.این سفر اولین سفر نخست وزیر ژاپن از سال 2001 محسوب می‌شود،از این سال به بعد کوایزومی دیگر از چین دیدار نکرد.آبه با این اقدام سفر به آمریکا که اصلی ترین متحد ژاپن محسوب می‌شود را به تعویق انداخته‌است.

در کنار حل مسائل دو جانبه آبه احتمالا به بحث و بررسی درباره برنامه کره شمالی نیز خواهد پرداخت،کره شمالی اخیرا اعلام کرده مبادرت به آزمایش هسته‌ای خواهد کرد و ژاپن را دچار نگرانی کرده‌است، از این رو بسیار احتمال دارد نخست وزیر ژاپن این مساله را با رهبران چین نزدیک ترین متحد کره شمالی در میان بگذارد.

کد خبر 5548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز